Α’ Τάξη

»Μουσικές ιδέες»

Μια ποικιλία προσεγγίσεων της μουσικής γλώσσας μέσα από την ανακάλυψη και τη γνωριμία των μαθητών με τις βασικές έννοιες και τα μέσα της μουσικής έκφρασης του ανθρώπου. Μια πορεία εξερεύνησης και πειραματισμού μέσα από την εμπειρία, τη χαρά και την απόλαυση της μουσικής πράξης.

 »Η γιορτή της Μουσικής», L. Brownsey, M. Lantz  στίχοι: Ζωή Τσιλίκη 

 »Τραγούδι, κέφι, μουσική», John Jacobson, στίχοι: Ζωή Τσιλίκη  

Μουσική με κίνηση

Τα παιδιά αγαπούν να τραγουδούν και να χορεύουν όλη την ώρα. Η εμπειρία της κίνησης με Μουσική κάνει το μάθημα περισσότερο ενδιαφέρον, καλλιεργεί τη ρυθμική ικανότητα των παιδιών και τα βοηθάει να μεταδώσουν τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους  χρησιμοποιώντας σαν όργανο έκφρασης το σώμα τους. Παράλληλα δίνει την ευκαιρία στους  μαθητές να αναπτύξουν τις κινητικές τους δεξιότητες και να βιώσουν βασικές ρυθμικές μουσικές έννοιες.

Μουσική με κίνηση, Πειραματικό Σχολείο Πα. Μακ.

 Η ανθρώπινη φωνή, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος

Είδη φωνών (σόλο): Σοπράνο, Μέτζο Σοπράνο, Τενόρος, Βαρύτονος.

Είδη χορωδιών: Παιδική,Γυναικεία, Ανδρική, Μικτή.

Ελληνικές Χορωδίες

Πειραματισμοί με τη φωνή – »Η χρήση της φωνής ως μουσικό όργανο».

Η ανθρώπινη φωνή μπορεί να παράγει μια ποικιλία από μουσικά εφέ και ήχους που μιμούνται τα μουσικά όργανα. Με την τεχνική του beat – box (φωνητικά κρουστά), μπορεί να μιμείται τα τύμπανα και άλλα κρουστά αλλά και πνευστά και έγχορδα μουσικά όργανα δημιουργώντας την αίσθηση μιας πραγματικής ορχήστρας! 

 Χορωδία: »Perpetuum Jazzile»     

Φωνητικό Σύνολο: »The voca – people» 

»Adiemus» από το έργο »Songs of Sanctuary» (Τραγούδια του Ναού), Karl Jenkins:  «Το κείμενο του Adiemus είναι γραμμένο φωνητικά με λέξεις που μοιάζουν με ορχηστρικό ήχο. Η ανθρώπινη φωνή είναι το παλαιότερο όργανο. Και αφαιρώντας τους στίχους που δεν είναι κατάλληλοι, ελπίζουμε να δημιουργήσουμε ένα άκουσμα που να είναι παγκόσμιο και διαχρονικό … Εμπνεύστηκα τα Τραγούδια του Ναού από την Ευρωπαϊκή κλασική παράδοση αλλά η πρόθεσή μου ήταν οι ήχοι των φωνών να μοιάζουν περισσότερο στην ethnic μουσική. Οι λέξεις είναι βοκαλισμοί, με ειδικά φωνήεντα και σύμφωνα. Οι ήχοι είναι παγκόσμιοι, όπως είναι και η γλώσσα της μουσικής».  Χορωδία Πειραματικού Σχολείου Πα. Μακ.  

Φωνητικά Σύνολα που ερμηνεύουν Οργανική μουσική

Άσκηση: Πειραματιστείτε με τη φωνή σας στα δύο παρακάτω μουσικά παραδείγματα. Επαναλάβετε τους ήχους που ακούτε σύμφωνα με το υπόδειγμα της φωνής.

Τραγούδι: Umbalayo, Susie Davies – Splitter &Phil Splitter 

Slavonic dance No1, A. Dvorak

Το διάσημο κωμικό »Ντουέτο των γάτων» είναι γραμμένο από τον Ροσσίνι για δύο σοπράνο φωνές. Το ντουέτο δεν έχει στίχους παρά μόνο την επαναλαμβανόμενη λέξη «miau» και δίνει την ελευθερία στους ερμηνευτές να αυτοσχεδιάσουν. »Το ντουέτο των γάτων», G. Rossini

 Οργανικά Σύνολα: Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος

Μάθημα – »Εισαγωγή στα Όργανα της Συμφωνικής Ορχήστρας»

1. Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (Κ.Ο.Θ.) στη διεύθυνση: www.tsso.gr   Κ.Ο.Θ. – Video

2. Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (Κ.Ο.Α.), στη διεύθυνση: www.koa.gr    Κ.Ο.Α. – Video

Ακρόαση: »Οδηγός των Νέων στην Ορχήστρα», Βενιαμίν Μπρίττεν

Οδηγός των Νέων στην Ορχήστρα, Β. Μπρίττεν, Θέμα (παρτιτούρα)

»Οδηγός των Νέων στην Ορχήστρα»  (Θέμα), τραγούδι: Φωνητικό Σύνολο Πειραματικού Γυμνασίου Πα. Μακ., στίχοι: Ζωή Τσιλίκη

»Τα Όργανα της Συμφωνικής Ορχήστρας – San Francisco Symphony»

 ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΕΓΧΟΡΔΩΝclassical – orchestraΈγχορδα:

  Βιολί, ΒιόλαΒιολοντσέλο, Κοντραμπάσο,  Άρπα

»Zigeunerweisen» (Gipsy airs), Pablo de Sarasate,  βιολί: Μιχάλης Κανατίδης, μαθητής του Πειραματικού Σχολείου  Πα. Μακ.(2004 – 2010), πιάνο: Ελένη Σινιάρη, Αμφιθέατρο Τελετών Πα. Μακ. 2008

Εκπαιδευτική Τηλεόραση: »Τα όργανα της ορχήστρας – Βιολοντσέλο»

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΞΥΛΙΝΩΝ ΠΝΕΥΣΤΩΝ,  classical – orchestraΤα ξύλινα πνευστά

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΧΑΛΚΙΝΩΝ ΠΝΕΥΣΤΩΝclassical – orchestraΤα χάλκινα πνευστά

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΚΡΟΥΣΤΩΝ,  classical – orchestraΤα κρουστά

 

Τα πληκτροφόρα, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος – εκκλησιαστικό όργανοτσέμπαλοπιάνο

 Whisperings – Solo Piano Radio

 Μάθημα: »Ο ρόλoς του Μαέστρου στη

Συμφωνική Ορχήστρα»

Παρακολουθείστε Διεύθυνση Ορχήστρας από το Μαέστρο Tan Dun στο σχετικό βίντεο ( σύνθεση για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνου 2008 ) 

Παρακολουθείστε Διεύθυνση Χορωδίας  από το Μαέστρο Eric Whitacre στο σχετικό βίντεο 

Άσκηση: Συγκρίνετε τη Διεύθυνση ενός Μαέστρου Χορωδίας με τη Διεύθυνση ενός Μαέστρου Ορχήστρας

 » Ο Μαέστρος» – Persian March, μουσική: J. Strauss, (στίχοι: Ζωή Τσιλίκη)

Αλέξανδρου Μούζα – »Cam-media». 

Το έργο είναι ειδική παραγγελία στον συνθέτη Αλέξανδρο Μούζα, ένα νέο διαδραστικό – συμμετοχικό μουσικό έργο, διάρκειας 20 λεπτών, με τίτλο «Cam-Media» που λαμβάνει υπόψη τη συμμετοχή των μαθητών. «Το γενικότερο θέμα του έργου αφορά στην σχέση της φύσης με τον άνθρωπο (φύση, φυσικά φαινόμενα, επέμβαση του ανθρώπου, ο άνθρωπος στο περιβάλλον που ζει, επικοινωνία, γλώσσα, τεχνολογία, ανακύκλωση, κλπ). Οι μαθητές συμμετέχουν μεταμορφώνοντας σε μουσικά όργανα υλικά της φύσης, ανακυκλώσιμα υλικά, αντικείμενα της καθημερινότητάς τους, μέχρι και τα κινητά τους τηλέφωνα, ενώ θα χρησιμοποιήσουν το σώμα τους και τη φωνή τους, μέσα από τραγούδι ή απαγγελία.

Συμφωνική μουσική και κινούμενα σχέδια

Στον κόσμο των κινουμένων σχεδίων οι άψυχοι χαρακτήρες ζωντανεύουν όχι μόνο με την κίνηση και την εκφραστικότητα, αλλά και με τους ήχους και τη μουσική. Πολλές από τις ταινίες κινούμενων σχεδίων αφηγούνται ιστορίες, μόνο με τη μουσική. Και ενώ ο λόγος απουσιάζει, οι θεατές προσλαμβάνουν πλήρως την αφηγούμενη ιστορία και τα συναισθήματα των ηρώων. Μουσικές, σχήματα, σχέδια, χρώματα, μελωδίες και ρυθμοί εναρμονισμένα με μαεστρία, αποφέρουν ενδιαφέροντα και συναρπαστικά οπτικοακουστικά αποτελέσματα.

«Ο Πέτρος και ο λύκος» – Μουσική ιστορία σε κείμενο και μουσική του Σεργκέι Προκόφιεφ

Ο Μαθητευόμενος Μάγος του Πολ Ντυκά

Το Καρναβάλι των ζώων του Σαιν – Σανς

Ο Γάλλος Ρομαντικός συνθέτης Καμίλ Σαιν Σανς (1835-1921)  έγραψε τη σουίτα το «Καρναβάλι των Ζώων»το 1886 μόνο για τον εαυτό του και τους φίλους του και δεν επέτρεψε να παιχτεί όσο ζούσε. Αυτό το σατιρικό διασκεδαστικό έργο είναι από τα πιο δημοφιλή σε μικρούς και μεγάλους μέχρι σήμερα. Πρόκειται για ένα λαμπερό, πνευματώδες, παράδοξο παιχνίδι, όλο χιούμορ, φαντασία, εφευρετικότητα και φινέτσα.Το έργο γράφτηκε για δύο πιάνα, δύο βιολιά, βιόλα, τσέλο, κοντραμπάσο, φλάουτο, κλαρινέτο, ξυλόφωνο και αρμόνικα. Εκδόθηκε τελικά 30 χρόνια μετά το θάνατο του συνθέτη.

Ελληνικές Ορχήστρες

Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου – Βίντεο

Σας αρέσει η μουσική; Η ιστορίας της – Αρχαία Ελλάδα, Ρώμη, Βόρεια Ευρώπη

Αρχαία Ελληνικά Μουσικά Όργανα

 

Βυζαντινή Μουσική

»Αγνή Παρθένε Δέσποινα», ποίημα του Αγίου Νεκταρίου ψαλλόμενο από Αγιορείτες Μοναχούς της Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας

»Ακάθιστος Ύμνος» (απόσπασμα), Χρήστου Λεοντή, Χορωδία Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Μακεδονίας


Παραδοσιακά Μουσικά Όργανα

 

Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων

Φοίβου Ανωγειανάκη

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: